Pendampingan guru dan Pengembangan Soal Matematika Berkarakter Olimpiade tingkat SMA

  • Palupi Sri Wijayanti UNIVERSITAS PGRI YOGYAKARTA
Keywords: Olimpiade SMA; OSN; Soal Matematika

Abstract

This devotion aims to provide mathematics teachers assistance in developing Olympic characters at the high school level. The devotional activities are coordinated with the math teacher and test the question to the students. The results showed that all participants stated that this devotional activity helped them enrich knowledge and insights related to the mathematical Olympics. As a form of evaluation, participants can independently develop the questions that have been prepared so that all students can use it with very diverse student characteristics. The accompanying participants' assessment obtained a statement that mentioned that the service team's material according to the math teacher's needs related to the character of the math Olympic problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraena, Y. (2019). Pengembangan Kurikulum Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Penalaran Dan Pemecahan Masalah. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 15–27. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.15-27
Cahya putra, R. agung. (2019). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Tipe Sensing-Intuiting dalam Menyelesaikan Soal Olimpiade. Jurnal Gantang, 4(1), 61–70. https://doi.org/10.31629/jg.v4i1.899
Dewi, S. S., Hariastuti, R. M., & Utami, A. U. (2019). Analisis Tingkat Kesukaran Dan Daya Pembeda Soal Olimpiade Matematika (Omi) Tingkat Smp Tahun 2018. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(1), 15–26. https://doi.org/10.36526/tr.v3i1.388
Fitriyah, D., Sarkity, D., Elvi, M., & Liana, M. (2019). Pembinaan Penyelesaian Soal-soal Olimpiade Sains bagi Siswa SMP Negeri 4 Tanjungpinang. Jurnal Anugerah, 1(2), 77–81. https://doi.org/10.31629/anugerah.v1i2.1826
Lestari, I., Andinny, Y., & Mailizar, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Situation Based Learning dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 95. https://doi.org/10.33603/jnpm.v3i1.1748
Munirah, M., & Subair, N. (2019). Pendampingan Guru-Guru SMPN 49 dan 53 Kota Makassar Dalam Pengembangan Perangkat Pembelajaran Abad 21 Untuk Meningkatkan Kompotensi Guru. Celebes Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 110–115. https://doi.org/10.37541/celebesabdimas.v1i2.249
Pratiwi, C. P. (2020). JPE ( Jurnal Pendidikan Edutama ) Vol . 7 No . 1 Januari 2020 ANALISIS KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN SISWA SEKOLAH. 7(1), 1–8.
Setiawan, Y. B., Hapizah, H., & Hiltrimartin, C. (2018). Kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal Olimpiade SMP konten aljabar Students ’ error in solving junior high school Olympiad problem on algebra content. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 3.
Srifitriani, A. (2020). Pelatihan Penerapan Kurikulum 2013 Guru Sekolah Dasar Negeri Dengan Metode Pendampingan. 2(April), 16–25.
Sunaryati, S., & Lataami, A. (2020). Hubungan Konsep Diri Dan Motivasi Belajar Dengan Kemampuan Berpikir Divergen Biologi Siswa SMA Negeri 1 Makassar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(1), 95. https://doi.org/10.26858/jkp.v4i1.12056
Susilawati, S., Doyan, A., & Taufik, M. (2019). Pengayaan Materi Olimpiade Fisika dan Pelatihan Penyelesaian Soal-Soal Olimpiade Fisika Bagi Guru dan Siswa di Sekolah Mitra. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 2(1), 1–5. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v2i1.315
Published
2020-11-01
How to Cite
Wijayanti, P. (2020). Pendampingan guru dan Pengembangan Soal Matematika Berkarakter Olimpiade tingkat SMA. Celebes Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.37541/celebesabdimas.v2i2.478