PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF INDEX CARD MATCH UNTUK MENINGKATKANHASIL BELAJAR SISWA PADA MATERIKEGIATAN EKONOMI DI KELAS V UPTD SDN 22 KABUPATEN MAROS
Abstract
The problem in this study is that the learning outcomes of class V student are still not maximal. The problem in this study is how the application of the index card match cooperatif learning model in improving the learning process on the economic activity material of student in class V UPTD SDN 22 Maros Regency and whether by applying the index card match cooperative learning model can improve learning outcomes on the economic activity material of student in class V UPTD SDN 22 Maros Regency. The type of research used is Class Action Research (PTK) and the approach used is qualitative approach. The subjects in this study were students of class V UPTD SDN 22 Maros Regency school year 2021/2022 which amounted to 29 students consisting of 13 men and 16 women, as well as a teacher. The focus of research on this research is the focus of the process and the focus of students' learning outcomes on the material of economic activities by applying the index card match cooperative learning model. The data collection techniques used are observations, tests, and documentation. Data analysis techniques used are data condensation, data display and qualitative conclusion withdrawal. Based on data obtained during the implementation of cycles I and II, the results of research for cycle I are in the category Enough (C) and for cycle II is in category (B). Concluded in this study that the process and learning outcomes on the material of economic activites in class V UPTD SDN 22 Maros Regency by applying the index card match cooperative learning model has in increased.
References
Ahmad, F. (2019). Peran Ekonomi dalam Upaya Menyejahterakan Kehidupan. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Amir Amran, Nikman Azmin, I. R. Danollahairullah. (2021) Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Index Card Match pada Pelajaran IPA Terpadu. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 02(01).1-6.
Arikunto, S., Suhardjono & Supardi. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, S. B & Zain, A. (2014). Strategi Belajar Mengajar. T Rineka Cipta.
Hasnah, Fajar, & Restu. (2022). Penerapan Model CTL untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Sumber Daya Alam Siswa Kelas IV UPT SDN 81 Pinrang. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(1).
Helmiati, H. (2016). Model Pembelajaran. Asswaja Pressindo
Hrp, N. H. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match (Icm) pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan di Kelas V SD Negeri 205008 Sihitang.
Ikrom, F. D & Choirunnisa, S. N. H. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Index Card Match. 02(02).
Ilmi, N. (2021). Analisis Pragmatik Imperatif dalam Novel Pulang Karya Tere Liye. Jikap Pgsd: Jurnal Ilmu Kependidikan, 5(1), 154–160.
Janatun Istiana. (2020). Konsep Perubahan Pendidikan dalam Pembelajaran Terpadu. 4(1), 1042–1052.
Marliah. (2022). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Akhlak Terpuji Melalui Model Pembelajaran Index Card Match. Journal of Education Action Research, 6(1), 8–14.
Murniati, E. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Index Card Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, 4(2), 83–90.
Pada, A. (2020). Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Sosial untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas IV SDN 84 Kota Parepare, 10.
Putri, D. A., Ramadhani, D., & Harahap, H. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match di Kelas V SD, 4(1), 2470–2479.
Rahayu, T. P. (2019). Pelaku Kegiatan Ekonom. Alprin.
Rahmawaty, S & D. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Komponen Ekosistem. Bioed, 7.
Rambe, R. (2018). Penerapan Strategi Index Card Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tarbiyah, 24(1).
Saputra, Hendra, Dani, Faisal Ismet, A. (2018). Pengaruh Motivasi terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 18(1): 26.
Sinar. (2018). Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Siti Patriah. (2022). Hubungan Model Pembelajaran Cooperative Lerning Tipe Index Card Match terhadap Motivasi Belajar Qur'an Hadist Siswa Kelas VII di MTS Al-Fathimiyah Karawang. Jurnal Ilmiah Iqra', 16(1).
Situmorang, P. C & Hasanah, U. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match dengan Card Sort pada Materi Organisasi Kehidupan, 4(1), 114–14.
Syam, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas V di Kabupaten Pinrang, 1(2), 122–135.
Umi, C. (2019). Arif Cerdas untuk Sekolah Dasar Kelas 4. PT. Grasindo.
Wali, M., Mbabho, F., & Pali, A. (2020). Pembelajaran Terpadu Tipe Webbed untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, 8(3), 404–411.
Wanto, Alfi, H. (2017). Strategi Pemerintah Kota Malang dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik Berbasis Konsep Smart City. Journal of Public Sector Innovations, 2(1), 39–4.
Wicaksono, P. N., & Purnomo, A. (2021). Analisis Model-model Pembelajaran yang Digunakan Oleh Guru IPS di SMP Negeri Se- Kecamatan Sukorejo Kabupaten Kendal. Sosiolium, 3(1), 40–49.
Yuniantika, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Index Card Match untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas III SDN Wirokerten Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(2), 347–352.